کانون و پلی کلینیک روانشناسی کوک زندگی

خراسان رضوی – مشهد – امامت 18- پلاک 29

09925575345 – 90001205

شنبه تا پنجشنبه – 8 الی 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روانشناسی کودک2

اشتراک گذاری این مقاله در

روانشناسی کودک2

فهرست مطالب

محصولات ارائه شده :

جهت اشتراک گذاری مقاله
یکی از موارد زیر را انتخاب نمایید

روانشناسی کودک2

چه زمانی می توان گفت که طفل لج باز میباشد ؟

طبق نظر بهترین مشاور کودک ، چنانچه فرزندان چهار مورد از اخلاق و رفتار های زیر را به مدت 6 ماه پی درپی نشان دهد ، لج باز محسوب می شود و در امور تحصیلی ، رابطه با دیگر افراد ، و به ویژه ارتباط وی با پدر و مادر ، استاد و همسالان اختلال تولید می نماید .

مواردی از قبیل : پرخاشگری ، جرو بحث کردن ، مخالفت کردن ، ناراحت کردن عمدی دیگر افراد ، سرزنش سایر افراد ، زود رنج بودن ، انتقام جویی و کینه دوزی میباشد . علائم بالا وقتی که با زاری کردن ، قشقرق کردن ، بهانه تراشی ، تمسخر پدر و مادر ، خراب کاری ظاهر می گردد که نشان بارز آن بر محور حرف نشنوی و نافرمانی شدید باشد.

با یادگیری مهارت ها و اصول تربیتی از قبیل مهارت های دقت کردن ، مهارت های در نظر نگرفتن ، گوش دادن ، تشویق و تنبیه و فرمان دادن نزد متخصص روانشناس کودک در مراکز روانشناسی کودکان می شود به با لجبازی خردسالان مقابله کرد . و استفاده از راه‌های جدید درمانی در مرکز روانشناسی کودک میتواند این نافرمانی را کم کند .

4. دروغگویی خردسالان :

از مشکلات رفتاری خردسالان می شود به دروغگویی اشاره نمود ، زمانی خردسالان دروغ کوچکی میگویند ، پدر و مادر عصبانی و آشفته میشوند .

فهم تفاوت در بین حقیقت و دروغ مشکل میباشد و شکل گیری این فهم و شعور در طفل ، به زمان نیاز دارد . ژان پیاژه روانشناس مشهور بیان می نماید که کودکان تا حدود 4 سالگی بر طبق خشنودی والدینشان برخورد می نمایند . به این معنی که : (( هر چیز مادر وپدر رو خوشحال کنه خوبه و هر چیز سبب بشه عصبانی و غمگین بشن بده ))

هنگامی که بچه به تشخیص بین حقیقت و رویا می‌پردازد ، همینطور یاد میگیرد که دروغ ، دروغ میباشد حتی چنانچه مصلحتی باشد .نزدیک به 7 سالگی ، بچه نسبت به دروغ گفتن حس بدی پیدا می نماید . حتی در شرایطی‌که کسی متوجه دروغ وی نشده باشد .

طفل در‌این سنین ، معنی کار بد ، مجازات و جنایت را درک می نماید . طفل نزدیک به یازده یا این که دوازده سالگی به ارزیابی واقعیت ها میپردازد که نشانگر بلوغ و تجربه طفل میباشد .

طفل این مسئله را درک می نماید که جامعه بر مبنای اعتماد بنا شد‌ه‌است و چنانچه نتواند اعتماد عموم را جلب نماید ، شکست خواهد خورد .

در نتیجه دروغگویی و راستگویی در سنین متفاوت ، تعابیر مختلفی دارد . معنی واقعیت را به طفل تعلیم و الگوی خوبی برای خردسالان بودن میتواند آن را حل نماید البته خردسالان بزرگ تر از 10 سال که به صورت مداوم دروغ های بزرگ میگویند ، ممکن میباشد دچار مشکلات جدی عاطفی و روانی باشند .

بعضی خردسالان نمی توانند میان رویا و حقیقت تفاوتی قائل باشند بعضی دیگر میدانند که به رویا بافی مشغولند ، اما به هیچ وجه از این مسئله حس ناراحتی نمی‌کنند در‌این‌حالت‌ کمک گرفتن از یک کارشناس روانشناس کودک اجباری میباشد .

روانشناسی کودک2

روانشناسی کودک2

برای خدمات مشاوره ای می توانید به وب سایت ما و یا به پیج اینستاگرام ما سر بزنید.

5. خجالت و کمرویی خردسالان :

خجالتی بودن را می شود به عنوان یک خصوصیت شخصیتی در نظر گرفت و هنگامی که با خجالت و کمرویی خردسالان رو به رو شدید نباید برچسب اختلال به آن چسباند ، مگر هنگامی که‌این خجالت کشیدن ارتباط وی در اجتماع و مدرسه و .. مختل نماید و البته این که بایستی به سن بچه نیز اعتنا کرد .

خجالت در خردسالان به صورت احساس طبیعی که ترکیبی از کنجکاوی و ترس میباشد و هنگامی روی میدهد که طفل وارد محیط جدیدی میشود و بعداز شناخت وی با محیط ارتباط راحتی برقرار خواهد کرد .

وقتی که پدر و مادر حس نمایند که از موقعیت طبیعی خارج شده بایستی نسبت به درمان خجالت کودک ها خویش اقدام نمایند در مواقعی مشاهده گردیده که برخی از خردسالان در شرایط های اجتماعی دچار ناراحتی و عذاب میگردند که حتی ممکن میباشد به صورت زاری کردن ، قشقرق ، اجتناب ، منجمد شدن و سکوت خویش را نشان دهد که‌این موردها نشان دهنده ی اضطراب اجتماعی در خردسالان میباشد و از آن جایی که تاثیر چشمگیری در پیشرفت های آتی خردسالان دارد بایستی نسبت به معالجه آن اقدام کرد .

6.پرخاشگری در خردسالان :

پرخاشگری در پسران شایع تر از دختران میباشد و واکنش انفجاری و آتشین نسبت به محرومیت و ناکامی ، زیرا نمی تواند خواسته های خویش را به تعویق بیندازد .

پرخاشگری شدید و خشم ممکن میباشد با علت حس رنجش عمیق طفل بر اثر بی عدالتی یا این که تبعیض پدر و مادر باشد اما اکثرا علت این تضاد و مغایرت ها و کشمکش های درونی بچه در مقابل عامل های آزاردهنده یا این که حس عجز و ناتوانی میباشد .

شکستن اشیا ، کتک زدن پدر و مادر ، گاز گرفتن ، فریاد کشیدن و …. میباشد . در‌صورتی‌که این پرخاشگری ادامه پیدا نماید سبب عدم پرورش اجتماعی و وجدان اخلاقی شود .طبق نظر مشاور روانشناس کودک بهترین راه‌حل برای آرام کردن طفل ، برخورد منطقی و اعتقادوباور بخشیدن به طفل میباشد .

7. نق زدن و بهانه گیری خردسالان :

نق زدن مدام پدر و مادر را آزار میدهد و تحمل لحن نق نق طفل سخت میباشد . نق زدن در 3.5 سالگی به نقط ی اوج خویش میرسد البته در شرایطی‌که راهکار فوری برای آن پیدا نکنید تا سنین دبستان ادامه پیدا خواهد کرد . برای پیشگیری از عادت شدن و پیش از تثبیت شدن معالجه آن در بهترین مرکز مشاوره کودکان مناسب خواهد بود.

کوک زندگی