کانون و پلی کلینیک روانشناسی کوک زندگی

خراسان رضوی – مشهد – امامت 18- پلاک 29

09925575345 – 90001205

شنبه تا پنجشنبه – 8 الی 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رابطه استرس با بیماری های قلبی

اشتراک گذاری این مقاله در

فهرست مطالب

محصولات ارائه شده :

جهت اشتراک گذاری مقاله
یکی از موارد زیر را انتخاب نمایید

رابطه استرس با بیماری های قلبی

استرس در بسیاری از بیماریهای قلبی عروقی نقش اساسی را ایفا می‌کند. استرس یک ریسک فاکتور برای بیماری‌های عروق کرونر و در نتیجه انفارکتوس حاد میوکارد محسوب می‌شود.

استرس‌های روانی علاوه بر این که یک فاکتور خطرناک برای کرونر است؛ می‌تواند موجب انفارکتوس حاد میوکارد، تأخیر در بهبود بیماری و عوارض آن در طول درمان و نگهداری بیمار گردد. استرس حتی در افراد سالم می تواند موجب ایسکمی قلب گردد ولی در بیماران با اختلال کرونر این عمل شدید تر است .

استرس های هیجانی موجب کاهش جریان خون کرونر می‌شوند. در افراد مبتلا به تنگی خفیف عروق کرونر ، استرس از راه افزایش تنوس وازوموتور منجر به اسپاسم عروق کرونر و در نتیجه یک عامل مستعد کننده برای توسعه انفارکتوس میوکارد حاد می‌شود.

استرس ها را به دو نوع تقسیم می‌کنند:
1 . استرس فیزیکی
2 . استرس هیجانی

استرس فیزیکی برای افرادی که بیماری کرونر قلبی دارند بسیار زیان آور است؛ زیرا فعالیت های فیزیکی شدید نیاز میوکارد را به اکسیژن زیاد کرده و قلب باید انرژی زیادی را مصرف کند. بنابراین این نوع استرس در بیماران قلبی استرس نوع بد محسوب می‌شود.

استرس هیجانی برای قلب زیان آور است، زیرا استرس زیاد موجب افزایش ترشح آدرنالین شده و غلظت آن در خون افزایش می یابد؛ در نتیجه می‌تواند باعث ایجاد لخته خون گردد که این فاکتور خطرناک برای حمله قلبی می باشد.

استرس می تواند میزان مرگ و میر مربوط به انفارکتوس حاد میوکارد را افزایش دهد. از هر 7 نفر آمریکایی بالغ که دچار حمله قلبی می شوند یک نفر درگیر استرس می‌باشد.

استرس طولانی مدت و مزمن باعث افزایش فشار خون به همراه افزایش کلسترول می‌شود. استرس می‌تواند موجب آزاد شدن هورمون هایی بشود که تولید لخته خون را در بدن بسیار آسانتر می‌کنند.

در بیماران تحت استرس ، بیماری‌های قلبی عروقی 3-2 بار بیشتر از بیماران بدون استرس پدیدار می‌شود.

دکتر روزنفلد:  استرس از عوامل ردیف اول حمله قلبی است. دود سیگار، بالا بودن میزان کلسترول، داشتن وزن اضافی و نداشتن تحرک عواملی هستند که در دراز مدت باعث گرفتگی رگ ها و آسیب‌های قلبی می‌شوند ، ولی استرس سریع العمل است و در مورد کسانی که بر اثر عوامل دیگر در آستانه بیماری قلبی قرار دارند تأثیر فوری دارد و ایجاد حمله قلبی می‌کند.

آیا با مدیریت استرس می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد یا آنها را کاهش داد؟

مدیریت استرس راهکار بسیار خوبی برای بهبود سلامت عمومی است. محققان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند که آیا مدیریت استرس بر بیماری‌های قلبی تأثیرگذار است یا خیر. مطالعات کمی برای مشخص کردن اینکه درمان اضطراب چگونه باعث کاهش تأثیر استرس بر بیماری‌های قلبی شده‌اند، انجام شده است.

نتایج مطالعاتی که با استفاده از درمان‌های روانی اجتماعی شامل هر دو جنبه روانی و اجتماعی  در مورد پیشگیری از حمله دوم قلبی انجام شده امیدوار کننده بوده اند. پس از حمله قلبی یا سکته مغزی افرادی که دچار احساس اضطراب، افسردگی یا استرس می‌شوند باید با پزشک خود یا با متخصصین دیگر حتما صحبت کنند.

برای کاهش استرس چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

ورزش، فعالیت بدنی، عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف قهوه زیاد، رژیم سالم غذایی و حفظ وزن مناسب راه‌های مناسبی برای مواجهه با استرسس می‌باشند.

داروها در موارد متعددی مفید هستند اما نه برای استرس. برخی افراد از داروهای آرام بخش برای از بین بردن فوری استرس استفاده می‌کنند؛ اما بهتر آن است که با استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس بتوانید در طولانی مدت استرس خودتان را مدیریت کنید.

مراقب باشید که استرس را با اضطراب اشتباه نگیرید. اگر شما از اضطراب رنج می‌برید، با پزشک در مورد راه‌ها و برنامه‌های درمان یا مدیریت آن صحبت کرده و در صورت لزوم از دارو استفاده کنید. اینکه بدانید استرس با شما چه کارهایی می‌کند اولین قدم در مواجهه با آن می‌باشد.

چهار راه برای مواجهه با استرس

در اینجا چهار روش برای مدیریت استرس به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1. افکار مثبت

حرف زدن با خودتان یکی از راه‌های مواجهه با استرس میباشد. همه ما گاهی با خودمان حرف می‌زنیم در برخی مواقع بلند بلند با خودمان صحبت می‌کنیم و در برخی مواقع این صحبت فقط در درون سر انجام می‌شود. این صحبت کردن با خود هم می‌تواند مثبت باشد (“می می‌توانم این کار را انجام دهم” یا “همه چیز درست خواهد شد”) و هم می‌تواند منفی باشد (“من هرگز خوب نمی‌شوم” یا من خیلی احمقم”).

افکار منفی باعث ایجاد استرس می‌شوند. افکار مثبت باعث آرام شدن و کنترل استرس می‌شوند. با تمرین زیاد و ممارست شما یاد خواهید گرفت که چگونه افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید. برای کمک کردن به خودتان برای داشتن احساس بهتر افکار مثبت را هر روز با خود تمرین کنید؛ در اتومبیل، پشت میز کار، قبل از خواب یا هر موقع که افکار منفی به سمت شما می‌آید.

2. متوقف کننده‌های فوری استرس

موقعیت‌های متعدد استرس زا در محل کار، در خانه، در جاده و در اماکن عمومی وجود دارند. ممکن است ما به دلیل ضعف در برقراری ارتباط، کار زیاد و انجام کارهای غیر خوشایند روزانه مانند ایستادن در صف دچار استرس‌های متععدی بشویم. متوقف کننده‌های فوری استرس به شما کمک می‌کنند که بر استرس در همان لحظه فائق آیید.

3. انجام کارهای لذت بخش

زمانی که استرس باعث بد شدن حال شما می‌شود، کاری انجام دهید که باعث شود حال شما بهتر شود. انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برید یک راه طبیعی بسیار عالی برای غلبه بر استرس می‌باشد.

لازم نیست برای پیدا کردن کارهای لذت بخش خیلی زیاد تلاش کنید. حتی اگر شما بیمار بوده و در بستر هستید می‌توانید کارهای لذت بخش ساده‌ای مثل رانندگی، گفتگو با دوستان یا مطالعه یک کتاب خوب را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید. تلاش کنید که روزانه حداقل یک کار لذت بخش انجام دهید حتی اگر فقط 15 دقیقه می‌توانید این کارها را انجام دهید.

4. تمدد اعصاب روزانه

آرامش و تمدد اعصاب چیزی بسیار فراتر از نشستن روی کاناپه و دیدن تلویزیون است. برای مدیریت استرس، تمدد اعصاب باید با آرام شدن تنش‌های ذهنی و جسمی شما همراه باشد. برخی روش‌های مناسب ریلکسیشن و تمدد اعصاب عبارتند از یوگا، تای چی (یک سری حرکات آرام و مسرت بخش) و مراقبه. که میتوانید در منزل نیز اینکارها را انجام بدهید.

مانند بیشتر مهارت‌ها، برای تمدد اعصاب هم باید تمرین و ممارست داشته باشید. برخی از مردم برای آموزش مهارت‌های تمدد اعصاب به کلاس می‌روند و آموزش هایی را فرا‌میگیرند.

تنفس عمیق یکی از اشکال تمدد اعصاب بوده که شما می‌توانید آموزش ببینید و در خانه با استفاده از مراحل زیر تمرین کنید. این که شما بتوانید در ابتدا و انتهای روز این روش‌ها را تمرین کنید مهارت و توانایی خوبی است. با تمرین روزانه شما به زودی می‌توانید از این مهارت‌ها در هنگام مواجهه با استرس به راحتی استفاده کنید.